Надія Красоткіна
Вишиванка – своєрідний унікальний код українського етносу. Вона яскраво відображає особливу національну традицію народу. Тож не дивно, що існує свято, присвячене їй, яке покликане зберегти споконвічні народні традиції створення та носіння етнічного вишитого українського одягу.
Всесвітній день вишиванки відзначають щороку у третій четвер травня.
Для українця вишиванка – не просто одяг. Це щось дуже особливе: особисте, рідне, святе. Вишивка – як символ, який зберігає його коріння, ідентичність, розуміння себе. Це наша історія: міфологія, релігія, давнє мистецтво наших предків, душа нашого народу. Та більше того, у вишивці зашифровано наш генетичний код.
Сорочки оздоблювали візерунками на рукавах, комірах і подолі так, аби малюнок торкався тіла. У давнину люди вірили, що через ці місця, де одежа перестає прикривати тіло, до них може підступитися зло.
Крім того, вишивати сорочки не можна було з поганими думками. Важливо було, аби на зворотному боці вишитої сорочки не було вузликів. Вважалося, що вони можуть стати причинами помилок і нещасть в житті людини, яка носитиме вишиванку.
Достеменно невідомо, коли саме вишиванка почала розвиватись, як галузь мистецтва. За свідченнями дослідників, розвиток вишиванки відбувався протягом кількох століть, щороку збагачуючи ремесло новими орнаментами та техніками.
Наталія Май
Мабуть, немає такого національного одягу, який би так само добре вписався в сучасність, як українська вишиванка. Вона сьогодні переживає піднесення та відродження, адже українці згуртувалися як ніколи, з любов'ю підтримуючи власні традиції. Елементи української вишивки дедалі частіше використовуються в дизайні одягу. Тепер носити вишиванку стало не лише патріотично, а й модно та ексклюзивно.
Цікаві факти про українську вишиванку
Арабський мандрівник X ст. у своїх розповідях про русів згадує, що вони мали вишитий одяг. На жаль, пам'ятки української вишивки збереглися тільки за останні кілька століть, але навіть цього досить, щоб з'ясувати, що елементи символіки орнаментів української вишивки збігаються з орнаментами, які прикрашали посуд давніх жителів території України періоду неоліту, трипільської культури.
Перші вишивки мали здебільшого релігійний зміст і оберігали своїх власників від зла. Існували особливі вишиванки для релігійних ритуалів та святкових подій. Наприклад, дітям при народженні дарували вишиту сорочу, як оберіг від злих духів.
Вишиванку завжди майстрували жінки, тому вона символізувала добро, любов і вірність. Одна з традицій зобов’язувала дівчат вишивати своїм нареченим сорочку до весілля, нашіптуючи старовинне заклинання: “Якою білою є сорочка на тілі, таким щоб і чоловік до жінки був”.
Існує легенда, що чумаки довіряли прання своєї сорочки тільки одній єдиній дівчині. Так хлопець підтверджував вірність своїй коханій і нікого не допускав до такого сакрального ритуалу.
Відоме фото маленької Лесі Українки у вишиваночці з'явилося не випадково, а як прояв протесту української інтелігенції проти заборони Емським указом п'єс та видань "малоросійською" мовою. Результатом цієї заборони було те, що майже у всіх поміщицьких сім'ях жінки почали носити національний костюм (українські сорочки), який давно вже не вживався. Письменниця Олена Пчілка, мати Лесі, не лише сама почала використовувати у повсякденному житті українські національні костюми, а й свідомо забрала своїх дітей у салон фотографуватися у національному одязі. А 1884 р., підбираючи дочки псевдонім, поєднала його з ім'ям України. Таким чином Ольга Косач (Олена Пчілка) виявляла свій політичний протест.
Вперше в історії України знято документальний повнометражний фільм про вишиванки «Спадок нації» (автори стрічки – режисер Олександр Ткачук та сценаристка Леся Воронюк, науковий консультант і етнограф Олексій Доля, який уже понад тридцять років займається дослідженням вишиванок і фактично пішки пройшов усю Україну, вивчаючи певні особливості вишивки кожного регіону).
Стрічка, гаслом якої стали слова «Вишити, щоб вижити», умовно ділиться на дві частини: етнографічну, що розповідає про відмінності у вишиванках в різних місцевостях держави, та історичну, побудовану на унікальних розповідях людей про долю вишиванки в їхньому житті. Фільм знімали по всій Україні, включаючи території ДНР і ЛНР, а також у п’яти зарубіжних державах, серед яких Канада, Німеччина, Італія, ОАЕ та навіть Росія (Мурманськ, Іркутськ).